Hvorfor knappen ikke skal være grøn

screenshot_9

 

Du er som virksomhedsejer udsat for konstant pres fra sælgere, der har det bedste produkt og lover guld og grønne skove. Presset fra omverdenen er heller ikke bedre. Hvis du går på nettet, med intentionen om at blive klogere, og læser artikler om hvordan du øger konverteringen, har du også et pres over skuldrene. Du vil ikke skille dig ud, det tør man jo ikke. Så hellere tage den sikre vej og gøre som andre – tænker de fleste. Du vil jo det bedste for din forretning, men det er ikke let når alle siger noget forskelligt. Vi har taget en snak med en, der som dig vil det bedste for sin forretning, men som resolut siger nej til alt – også artiklerne på nettet.

Forrige weekend sker der noget dramatisk på nettet, nærmere betegnet på hjemmesiden hmgulve.dk. Victor, der til daglig arbejder hos webbureauet Pecunias, kigger på sin Google analytics – med en stor ærgrelse – da konverteringen ikke er som ønsket. Kun 8% klikker videre på hans landingsside. Uden at tænke over det går han ind i WordPress, åbner landingssiden og ændre sin overskrift til ”Få en pris du ikke finder på nettet”. Det ser og lyder bedre, synes han. Men det er ikke nok. Straks ændre han også call-to-action(CTA) knappens farve. Farven er på det tidspunkt grøn, fordi han havde læst hvordan den farve havde givet et click-trough-rate boost på 36%, på et website han ikke husker hvad omhandlede. Impulsivt erstatter han altså den grønne farve med en orange. Hvorfor? Det kan han selv ikke svare på.

Det bringer os til i dag. Det dramatiske blik er nu ændret til rolige øjne, der hviler og smiler. Skulderne er vandrette og hans vejrtrækning er ikke længere kortvarig, men dyb og rolig – modsat hans konvertering! Den seneste uge har Victor oplevet en hård og langstigning på 80% og så i dag klikker 14% på hans CTA-knap, alene ved at lytte til hans mavefornemmelse og ikke alle omkring ham.

Du skal lytte mere til hvad din forretning fortæller dig og huske på hvordan du vil positionere den. Når du begår dig på nettet, for at finde inspiration – hvilket er okay – skal du huske på hvordan din forretning er. Og du skal huske at teste alt hvad du gør. Når du tester alt hvad du gør bliver du klogere på din målgruppe og hvem der køber dine ting.

Bare fordi artiklen på Moz eller andet medier fortæller knappen skal være grøn, fordi den øger konverteringen og psykologien fortæller hvilken følelse modtager føler – så betyder det ikke du skal vælge den.

Vælg en knap. Test. Vælg dén som klare sig bedst, om så den er lilla!

Bonus: 2 basale tips til opsætning af test

  1. Brug Heat maps!

Et heatmap er et kort over din hjemmeside. Kortet fortæller helt præcist hvor dine besøgende klikker og giver dig derfor – helt rationelle – interessante informationer når du skal vurdere hvilke ord eller farver du vil bruge. Prøv at Google heatmaps og vælg det du føler er bedst!

  1. Google analytics

Et værktøj du i forvejen kender og bruger – ikke? Du kan se hvor længe en besøgende er på en side og derfor om den overskrift du bruger har vækket noget hos dem. Meget simpelt, hurtigt og effektivt.