Er SEO-teksten død?
I dag er der stadig mange, der mener, de kan skrive sig til tops på Google.
Flere kunder er af den overbevisning, at taktikker, der døde med dinosaurerne, stadig er aktuelle i år 2018.
Begrebsmæssigt er det interessant, hvordan formuleringen ”SEO-tekster” trives i bedste velgående. For sandheden er, at du ikke kan bevæge dig til tops på Google blot ved at gentage det samme ord nytteløst mange gange.
En tekstforfatter spilder ganske enkelt ikke sine evner på at lave tekstarbejde til sine kunder, der udelukkende består af gentagelser og forskellige variationer af det samme ord.
Tværtimod skal hun eller hun anskue tekstopgaven som en hvilken som helst anden form for opgave. Det handler nemlig ikke om at gøre søgemaskinen tilfreds, men derimod sin læser. Nuvel skal artiklerne have et tema, og i denne forlængelse udvælger man ofte et fokusord, som så skal inkluderes de rette steder. Og det er vel i virkeligheden denne kunst, altså at bruge ordet de rette steder, der er selve søgemaskineoptimeringen i en tekst.
Vælg altid kvalitet over kvantitet
Tror du, at du er i mål, hvis blot din tekstforfatter skriver tilpas nok ord? Så tager du fejl. Det er ganske nok rigtigt, at der er et sammenhæng mellem topplaceringerne i søgemaskinen Google og antallet af ord på deres hjemmeside. Men de ord tjener et formål. De er ikke indsat med henblik på kvantitet, men oplyser og informerer derimod brugeren.
Det giver en god oplevelse for det potentielle kundeemner, der derved bliver på siden, hvilket sender signaler til Google om, at brugerne opholder sig længe på hjemmesiden. Det betyder igen, at indholdet er godt, og at siden dermed er berettiget sin høje placering.
Altså: kvaliteten bliver afgørende.
Hvad skal en god tekst indeholde, for at virke i SEO regi?
En dygtig tekstforfatter mestrer kunsten at skrive en tekst, der modtages vel af både bruger og søgemaskinen. Det er faktisk ikke så svært, hvis man blot husker at respektere de tekniske formater, der hersker på selve hjemmesiden – dem som søgemaskinen tillægger værdi.
En god tekstforfatter leverer derfor tekstarbejde, der har udfyldt title og meta beskrivelse, som er den annoncetekst, der fremgår i søgemaskinen. Altså det klikbare link samt den beskrivende tekst under.
Hertil gør tekstforfatteren brug af nøgleordet i hovedoverskriften, og kan evt. inddrage variationer heraf i underoverskrifterne.
Teksten er desuden udformet, så søgeordet optræder naturligt – og altså ikke er anvendt så mange gange, at det er overoptimeret (som i en tekst fra før årtusindeskiftet).
Sidst, men ikke mindst, formår den gode tekstforfatter at inddrage nært beslægtede søgetermer, så søgemaskinen hurtigt forstå den tematik, der er i spil. Altså korrelationen mellem tema, søgeord og relevans i forhold til den søgefrase, der leder frem til den pågældende tekst.
Spørg din tekstforfatter ligeud
Nu hvor du ved, at de gamle teknikker for længst er uddøde, kan du passende spørge din tekstleverandør, om dennes mening på området.
Insisterer personen på at vande teksten ud med den samme gentagede søgesætning, skal du overveje, om ikke du trænger til at se på muligheden for andre tekstforfattere.
Er personen derimod reel og informerer dig faktuelt om tekst som optimeringsstrategi, har du fundet en troværdig samarbejdspartner, der kan vise sig at blive guld værd for din online forretning.